Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 2009

'Ελληνα;

Αν υπάρχει ένα δείγμα ανθρώπου που δεν έχει καμία σχέση με τους προγόνους του, αυτό είναι ο Έλληνας. Μεγαλωμένος από μικρός με την ιδεολογία του νεοέλληνα που του υπαγορεύει ότι "ο κόσμος είναι καλός και δεν χρειάζεται να αλλάξει" ή "ο κόσμος δεν είναι καλός αλλά δεν αλλάζει, οπότε ας βάλουμε τα χέρια στις τσέπες και ας δούμε λίγη τηλεόραση", και σαν να μην έφτανε αυτό δεν αφήνεις και τα παιδιά σου να ακολουθήσουν άλλη γραμμή, γιατί είσαι τόσο σίγουρος ότι έχεις δίκιο που αδυνατείς να φανταστείς μία Ελλάδα χωρίς πολίτες σαν εσένα, αμέτοχους, θύματα του κάθε εξουσιολάγνη πολιτικού που είναι παραπάνω από σίγουρο πως θα εκμεταλλευτεί την απάθειά σου για να βαρύνει λίγο η τσέπη του.
Από την άλλη, επαναπαύεσαι στην ιδέα των σοφών και ακουστών σε όλον τον κόσμο προγόνων σου, χωρίς ο ίδιος να γνωρίζεις τι πιστεύει ο Πλάτωνας, ο Αριστοτέλης, τι έκανε ο Περικλής και έμεινε στην ιστορία ή γιατί ο Όμηρος έπλεξε όλη την Ιλιάδα γύρω από την υστεροφημία. Τι σου χρειάζονται εσένα αυτά; Εσύ έχεις το σπιτάκι σου, την οικογένειά σου, ίσως την δουλίτσα σου. Δεν είσαι βέβαια σίγουρος ότι θα τα έχεις για πάντα αλλά δεν σε απασχολεί και πολύ αυτό, αφού αναγνωρίζεις πως υπάρχουν και χειρότερα-αν και, σαν γνήσιο κακέκτυπο των προγόνων σου δεν κάνεις τίποτα για να γίνουν όλα τα μέλη της κοινωνίας ίσα. Και ακόμα, δεν σε ενοχλεί να βιάζουν οι δικοί σου, αυτοι που εσύ θεωρείς όργανα της τάξης προσωπικότητες που ίσως είναι ανώνυμες, ωστόσο δεν παύουν να είναι προσωπικότητες. Αν δεις έναν αστυνομικό να δέρνει έναν περαστικό, μέσα σου καταριέσαι τον περαστικό. Ίσως-σκέφτεσαι-δεν φταίει, αλλά άκουσον άκουσον, τολμάει να σε βγάλει λίγο από την μίζερη καθημερινότητά σου. Και το καλύτερο; Έχεις μνήμη που μπορεί να συγκρατήσει λιγότερα από όσα ένα παιδί σε ηλικία τριών ετών. Πάνω σε αυτό πατάει και ο καθε Λαζόπουλος-ο μέγας επαναστάτης, όπως θέλεις να τον σκέφτεσαι-και σε πείθει πως είσαι τώρα ήρεμος, αλλά κάποτε θα ξεσπάσεις. Ξέρεις όμως, πως δεν θα ξεσπάσεις ποτέ, γιατί είσαι ένας βολεμένος μικροαστός που επιδιώκει να γίνει όσα καταριέται. Πασχίζεις για μία θέση στο δημόσιο, αλλά το μισείς και γι' αυτό δεν αποδίδεις όταν την κατακτήσεις. Ή, το ακόμα καλύτερο, αραιά και που συμβαίνει βέβαια, φωνάζεις για αξιοκρατία, αλλά δεν το πιστεύεις και γι' αυτό αφήνεις την φωνή σου να καλυφθεί από των άλλων. Θα ήταν καλό, λες, να υπάρχει αξιοκρατία για όλους εκτός από εσένα, γιατί φυσικά, όπως σου έμαθαν, τα δικά σου προβλήματα είναι πάντα τα μόνα σοβαρά, τα χειρότερα που θα μπορούσαν να συμβουν σε άνθρωπο, είσαι ένα θύμα δηλαδή της κατάστασης που εσύ συντηρείς. Επέτρεψέ μου να σε αποκαλέσω το χειρότερο είδος ανθρώπου, αν δηλαδή είσαι άνθρωπος.
Περνάς την καθημερινή σου ζωή εξασφαλίζοντας ελάχιστα πράγματα, ενώ ταυτόχρονα πλουτίζουν άλλοι εξαιτίας της συγκατάθεσής σου. Δεν βρίσκεις ούτε ένα λεπτό της ημέρας να αφιερώσεις στην ενημέρωση για την κατάσταση των σχολείων, των νοσοκομείων, αλλά βρίσκεις πάνω από μία ή δύο ώρες για να παρακολουθήσεις τις πλαστές ειδήσεις του Mega, και αν δεν σε πάρει ο ύπνος στον καναπέ σου τις σειρές που ακολουθούν μετά. Σε καταλαβαίνω ως ένα σημείο, όλοι έχουμε ανάγκη από μία εικονική πραγματικότητα. Αλλά εσύ το παράκανες, ξεχασες πως εκτός από τις εντολές που εκτελείς σαν ρομποτάκι έχεις και ένα υπόλοιπο του εικοσιτετραώρου με το οποίο μπορείς να αλλάξεις τον κόσμο-ναι μπορείς. Αν αυτές οι λέξεις σου θυμίζουν την ορμή που είχες μέσα σου πριν δέκα, είκοσι, τριάντα ή σαράντα χρόνια, τότε υπάρχει ακόμα ελπίδα. Ξέρεις, ο κόσμος αλλάζει, ίσως όχι εύκολα αλλά αλλάζει. Και δεν αλλάζει με μία κυβέρνηση, αλλάζει από εσένα. Άλλαξε πρώτα τον εαυτό σου, κοίτα να κάνεις το καλό στους γύρω σου χωρίς να περιμένεις ανταπόδοση, φρόντισε όλοι οι γύρω σου να είναι ίσοι, μην αφήσεις ούτε έναν να παρανομήσει εις βάρος κάποιοι άλλου. Αν κάνεις κάτι από αυτά, ή άλλες, δικές σου λύσεις-ξέρεις πόσοι τομείς πρέπει και μπορούν να αλλάξουν;- τότε μπορείς να λες πως δεν είσαι ένας από αυτούς, στους οποίους αναφέρομαι. Μετά άλλαξε την οικογένειά σου, άλλαξε και τους γύρω σου, και τότε θα δεις πως έχεις δώσει ένα νόημα στην ζωή σου, έναν λογο να ξυπνάς το πρωί με όρεξη και να κοιμάσαι το βράδυ με χαμογελο.
Αλλά την αρρώστια του νεοελληνα την συναντάς παντού, ακόμα και στους νέους. Ειδικά αυτούς που μπαίνουν στο πανεπιστήμιο και πριν γραφτούν καλά καλά στη σχολή, γράφτονται στην ΠΑΣΠ ή στη ΔΑΠ, φιλοδοξώντας στο μέλλον να γίνουν τσιράκια της εκάστοτε κυβέρνησης. Και όλοι οι άλλοι;
Όλοι οι άλλοι τίποτα, ας συμβιβαστούν με την ιδέα ότι δεν γεννιόμαστε όλοι ίσοι. Εν τέλει, ας φάνε παντεσπάνι αν πεινάνε όπως είπε και η Μαρία Αντουανέττα-αν και είσαι σίγουρος ότι κανείς δεν πεινάει γιατι ένα από τα βασικά σημεία της ιδεολογίας σου που αναφέρθηκε και στην αρχή είναι το "όλα είναι μια χαρά".
Αχ, καημένε νεοέλληνα, θα φύγεις από τη ζωή και δεν θα έχεις αφήσει πίσω σου παρά μόνο μαυρισμένες καρδιές, με πρώτη απ' όλες τη δική σου. Αλλά πρέπει να αναγνωρίσεις πως εσύ φταις, γιατί εθελοτυφλείς. Ακόμα και τώρα να σου έδειχναν όσα κακά έχεις κάνει στον κόσμο σου, και όσα καλά δεν έκανες ενώ είχες την ευκαιρία, δεν θα δεχόσουν να βάλεις κάτω τον εγωισμό σου, αλλά θα νευρίαζες, θα φώναζες ή θα το έριχνες στην γνήσια ελληνική πλάκα που λήγει με ένα ανέκδοτο για έναν πόντιο, μία ξανθιά και ένα αεροπλάνο.
Αν είναι έτσι ο κόσμος που έφτιαξες για μένα, για το παιδί σου, για το παιδί μου και τα παιδιά μας, τότε δείξε μου που είναι η έξοδος κινδύνου ή το κουμπί που στις ταινίες ανατινάζει τα πάντα.

8 Comments:

  1. Θερσίτης said...
    Λευτέρη, πόσο δίκιο έχεις που επιπλήττεις τη γενιά μου! Μια γενιά που μεγάλωσε σε στερήσεις, για να εξελιχτεί σε πρωταθλητές του χυδαίου καταναλωτισμού και της κούφιας και άνυδρης ζωής. Πόσο δίκιο έχεις να οργίζεσαι με τη γενιά μου, που στάθηκε ανάξια των οραμάτων της νιότης της, που υπέκυψε στην τηλεοπτική δημοκρατία και "φτιάχνεται" με ένα χυδαίο υλισμό αδιαφορώντας για την ανατροφή των γόνων της.
    Παράκληση και ευχή προς εσάς, τους εξαιρετικούς νέους: Μην υποστείλετε ποτέ τη σημαία της σκληρής κριτικής προς εμάς. Μη μας μοιάσετε, γιατί αλίμονο. Τότε δε θα μπορούμε να ελπίζουμε σε τίποτε.
    Morpheus said...
    Μια από τις μεγαλύτερες εφημερίδες της Ουάσιγκτον, πριν περίπου 50 χρόνια,
    προκήρυξε διαγωνισμό με χρηματικές αμοιβές για τον επιτυχέστερο
    χαρακτηρισμό των διαφόρων λαών και της ψυχολογίας τους.
    Το βραβείο απέσπασε ο δικαστικός Ν. Κέλλυ, με τον εξής χαρακτηρισμό του Έλληνα...

    «Μπροστά στο Δικαστήριο της αδέκαστης Ιστορίας,
    ο Έλληνας αποδείχτηκε ανέκαθεν κατώτερος από τις περιστάσεις,
    παρότι από άποψη διανοητική κατείχε πάντοτε τα πρωτεία.

    Ο Έλληνας είναι ευφυέστατος αλλά και οιηματίας, δραστήριος αλλά
    και αμέθοδος, φιλότιμος αλλά και γεμάτος από προλήψεις, θερμόαιμος,
    ανυπόμονος αλλά και πολεμιστής.

    Έχτισε τον Παρθενώνα και αφού μέθυσε από την αίγλη του,
    τον άφησε αργότερα να γίνει στόχος των ερίδων.
    Ανέδειξε το Σωκράτη για να τον δηλητηριάσει.
    Θαύμασε το Θεμιστοκλή για να τον εξορίσει.
    Υπηρέτησε τον Αριστοτέλη για να τον κυνηγήσει.

    Γέννησε το Βενιζέλο για να τον δολοφονήσει. Έκτισε το Βυζάντιο για να το εκτουρκίσει.
    Έφερε το ’21 για να το διακυβέψει. δημιούργησε το 1909 για να το λησμονήσει.
    Τριπλασίασε την Ελλάδα και παραλίγο να την κηδέψει.

    Τη μια στιγμή κόβεται για την αλήθεια και την άλλη μισεί εκείνον
    που αρνείται να υπηρετήσει το ψεύδος. Παράδοξο πλάσμα, ατίθασο,
    περίεργο, ημίκαλο, ημίκακο, με αβέβαιες διαθέσεις, εγωπαθές και
    σοφόμωρο, ο Έλληνας.

    Οικτίρατέ τον, θαυμάστε τον, αν θέλετε. Ταξινομείστε τον, αν μπορείτε»…
    λευτέρης said...
    Θερσίτη, θέλω να πιστεύω πως δεν θα κλείσω ποτέ τα αυτιά μου σε όσα τώρα εγώ φωνάζω, και ώρες ώρες το υπόσχομαι αυτό στον εαυτό μου. Νομίζω πως δεν θα αθετήσω ποτέ υπόσχεσή μου.


    Morpheus, ο χαρακτηρισμός του δικαστικού Κέλλυ είναι απόλυτα ακριβής, λεει με λίγα λόγια αυτό που εγώ δεν κατάφερα να πω με πολλά. Θα το τυπώσω και θα το μοιράσω μόλις ανοίξουν τα σχολεία.
    ProMang said...
    Ας αναλύσουμε αυτό το διδακτικό ποστ..

    "Αν υπάρχει ένα δείγμα ανθρώπου που δεν έχει καμία σχέση με τους προγόνους του, αυτό είναι ο Έλληνας."

    Υπερβολές.Ο γράφων ξεκινά απότομα με μια κολοσσιαία γενίκευση.Δηλαδή,ο σύγχρονος Αιγύπτιος έχει ιδιαίτερη σχέση με τους προγόνους του ;

    "Μεγαλωμένος από μικρός με την ιδεολογία του νεοέλληνα που του υπαγορεύει ότι "ο κόσμος είναι καλός και δεν χρειάζεται να αλλάξει" ή "ο κόσμος δεν είναι καλός αλλά δεν αλλάζει, οπότε ας βάλουμε τα χέρια στις τσέπες και ας δούμε λίγη τηλεόραση",

    Αυτή δεν είναι ιδεολογία του Νεοέλληνα.Είναι καθολική.Η στόχευση αποκλειστικά και μόνο του Νεοέλληνα αποσκοπεί στον υπερτονισμό των ελαττωμάτων του, προκειμένου να στηλιτευθούν τα σύγχρονα δεινά.
    Ξαφνικά γυρνάμε στο β ενικό πρόσωπο.Οικειότητα και καταγγελτικός λόγος.Δυστυχώς, τα στερεότυπα θριαμβεύουν κι εδώ:
    1.φταίει η τηλεόραση που αποχαυνώνει. Προφανώς,τη δεκαετία του 50 που οι άνθρωποι αναγκάζονταν να κάνουν εθιμοτυπικές επισκέψεις των 4 ωρών, για να σκοτώσουν το χρόνο,οι κοινωνικές σχέσεις ήταν καλύτερες.
    2. Φταίνε οι μεγαλύτεροι.Δεν αφήνουν τους νέους να αναπνεύσουν.Ποιοι ομως ακριβώς; Η γενιά του πολυτεχνείου,η γενιά του 80, του 90; Ποιοι;Προφανώς, όλοι μαζί.Γιατί; γιατί επαναπαύτηκαν και δεν ήταν κάθε τρεις και λίγο στους δρόμους.Τους απορρόφησε η τι-βι.
    Φταίνε, επίσης, γιατί αγνοούν τον αρχαίο μας πολιτισμό.Προφανώς, ο γράφων τον γνωρίζει σε μεγάλο βαθμό, για να μπορεί να κατακρίνει τους γύρω του για άγνοια πάνω στο θέμα.
    Φταίνε, ακόμη, επειδή κοιτούν την προσωπική τους ιδιοκτησία, μη μένοντας πιστοί στα ιδανικά της κοινοκτημοσύνης που προωθούνταν τη δεκαετία του 20 και του 30.
    Γενικά ο Νεοέλληνας είναι κακέκτυπο των προγόνων του.Πώς αλλιώς, αφού δεν κάνει τίποτα, για να γίνουν όλα τα μέλη της κοινωνίας ίσα;Άλλωστε, στην αρχαιοελληνική κοινωνία δεν ήταν όλοι οι άνθρωποι ίσοι μεταξύ τους;
    Επιπλέον,είναι μίζερος,κοιτάει το ρουσφέτι και ποθεί μια θέση στο δημόσιο,αλλά κι αν την πάρει,τεμπελιάζει.Δικαίως ο γράφων ανακράζει οργίλος(και μιμούμενος τον Καβάφη):
    "Επέτρεψέ μου να σε αποκαλέσω το χειρότερο είδος ανθρώπου, αν δηλαδή είσαι άνθρωπος."
    Φταίνε όμως και τα δύο μεγάλα κόμματα,που εκμαυλίζουν τη νεολαία.Ατυχώς, ο γράφων παραλείπει τη μεγαλύτερη χοάνη ψυχών και συνειδήσεων, που ακούει στο όνομα ΚΝΕ.Αν μπει στο παν επιστήμιο, ίσως δει ιδίοις όμμασιν τους τρόπους με τους οποίους οι αγωνιστές κνιτες προσεγγίζουν τους υποψήφιους πελάτες.
    Τέλος, ο γράφων στον επίλογο αφήνει το πυροτέχνημα:

    "Αν είναι έτσι ο κόσμος που έφτιαξες για μένα, για το παιδί σου, για το παιδί μου και τα παιδιά μας, τότε δείξε μου που είναι η έξοδος κινδύνου ή το κουμπί που στις ταινίες ανατινάζει τα πάντα."
    Δραματικό. Δυστυχώς, έτσι είναι ο κόσμος, παρά τις άοκνες προσπάθειες της ΚΝΕ να τον αλλάξει εδώ και δεκαετίες.
    Και τώρα το επιδόρπιο:
    άγνωστε Λευτέρη, θα σου δώσω μια συμβουλή που ίσως να μην την έχεις ξανακούσει.Σταμάτα να γράφεις.Δεν προσφέρεις τίποτε ουσιαστικό.Η σκέψη σου είναι γεμάτη στερεότυπα και πεπαλαιωμένες αντιλήψεις και η εμπειρία σου γενικώς είναι περιορισμένη και λειψή.Ο λόγος σου,αν και αρκετά καλός για επίπεδο μαθητή,δε λέει πολλά γενικότερα.Τέτοια καταγγελτικά κείμενα υπάρχουν άπειρα.Σε όλα φταίνε η τι βι,οι μεγαλύτεροι, το σύστημα κλπ κλπ. Κάνε ένα διάλειμμα, γνώρισε πιο βαθιά την κοινωνία και μετά κρίνε αν πρέπει ή όχι να γράψεις.Τα μπλογκς δε φτιάχνουν συγγραφείς,απλώς καταγραφείς ημερολογίων.
    Πολλοί θα σε επαινούν για αυτά που λες.Όμως,αν έχεις υψηλότερες απαιτήσεις από τον εαυτό σου,σκέψου κάποια στιγμή και τα λόγια μου.
    λευτέρης said...
    Μπαίνω στον κόπο να απαντήσω μόνο στο δεύτερο κομμάτι του σχολίου σου, ProMang.
    Όχι, δεν θα σταματήσω να γράφω. Γιατί τον χρόνο που μου περισσεύει θέλω να τον αφιερώσω εδώ, που μπορώ ελεύθερα να κατηγορήσω αυτόν που θεωρώ ένοχο. Ακόμα και αν έτσι αναπαράγω αυτά που δεν θέλεις να ακούσεις. Ναι έχω λειψή εμπειρία αλλά αυτό δε σημαίνει πως δεν έχω το δικαιωμα ή την ικανότητα να κρίνω, έστω και με βάση αυτήν την λειψή εμπειρία.
    Όμως, κι εσύ με το να βάζεις φραγμούς και όρια στις σκέψεις του καθενός, δεν προσφέρεις τίποτα. Αν θέλεις την γνώμη μου, σταμάτα να σχολιάζεις.
    Τέλος, αυτός πράγματι είναι ο σκοπός του μπλογκ, να θυμίζει ημερολόγιο, και όχι να γεννάει συγγραφείς.

    Υ.Γ. Επειδή προφανώς δεν γνωρίζεις ούτε τη σκέψη μου ούτε το λόγο, αν δεν σου είναι κόπος ψάξε για παλαιότερες αναρτήσεις στις οποίες υπεύθυνοι δεν είναι ούτε το σύστημα, ούτε η τηλεόραση, ούτε οι μεγάλοι, αλλά οι συμμαθητές μου κι εγώ.

    Καλό απόγευμα και χρόνια πολλά.
    ProMang said...
    Λευτέρη, χρόνια πολλά επίσης.
    Θα σου έλεγα να μπεις στον κόπο να το ψάξεις γενικώς,και ειδικότερα το πρώτο τμήμα του σχολίου μου.Τότε ίσως να έθετες μερικές ερωτήσεις στον εαυτό σου.Πχ:
    γιατί ηρωοποιώ τόσο το αρχαιοελληνικό παρελθόν; Τι στ' αλήθεια ξέρω γι'αυτό; Ήταν,όπως έχω γράψει δημόσια, όλοι ίσοι μεταξύ τους τότε; Υπήρχε δουλεία;Γιατί αναπαράγω τον στερεότυπο καταγγελτικό λόγο κατά πάντων,δίχως απτές προτάσεις;Ολισθαίνω σταδιακά προς τη δοκησισοφία και το συγγραφικό ναρκισισμό; Γιατί ένας τελείως άγνωστος άνθρωπος σπαταλά το χρόνο του κάνοντάς μου υποδείξεις για το ύφος μου; Και άλλα πολλά.Γενικώς, μπες στον κόπο.
    λευτέρης said...
    Μα, ευχαρίστως και να προβληματιστώ και να σκεφτώ για τον άγνωστο αυτόν. Ωστόσο, δεν απάντησα στο πρώτο μέρος κυρίως γιατί αποτελούνταν απο στοιχεία του κειμένου που ήθελες να διεψεύσεις. Όμως, ίσως δε σκέφτηκες, πως δεν τα έγραψα τυχαία αυτά. Την ιστορία με τον άνθρωπο που τον δέρνουν και στη συνέχεια οι περαστικοί βρίζουν το θύμα είχε τη δυστυχία να την ζήσει μία διαδικτυακή μου φίλη, ενώ τα περισσότερα από τα άλλα παραδείγματα εγώ προσωπικά. Όλα όμως είναι καταστάσεις που μου προκαλούν απέχθεια και δεν μπορώ να μην τις κατακρίνω δημόσια.
    Πρόσεξε, ίσως δεν ξέρω όσα εσύ σχετικά με τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό, αλλά και πάλι, ποτέ δεν προώθησα μία κατάσταση σαν εκείνη της αρχαίας δουλείας, παρα μόνο θαύμασα κάποιες πτυχές του πνεύματος των ανθρωπων που δυστυχώς σήμερα δεν μπορούμε να πλησιάσουμε.
    Οσο για το ύφος της ανάρτησης, η αλήθεια είναι πως είναι ιδιαίτερα φορτισμένο, αλλά αυτό συμβαίνει γιατί διάλεξα να γράψω το κείμενο σε στιγμή που έτσι ένιωθα, και αυτό ακριβώς ήθελα να βγάλω. Αν το έγραψα τώρα, ίσως ήταν σε πιο ευχάριστο τόνο, αλλά σίγουρα δεν θα εξέφραζε την αποστροφή μου.
    Marijuanito said...
    Lefteri an thes akou k tn diki m simvouli...Simfono m tn ProMang..Stamata n grafis..Dn prosferis tpt..Stamata..Apla paredose t opla..St arxidia m...Ksespase tn orgi s pirovolontas ts simathites s..Dn mas niazi..Arki n stamatisis n grafis..Afou dn ikanopihs ts prodiagrafes enos toso ebirou kinonikou epanastati(ProMang)..Stamata..Pese pali g ipno..Ase ts megalous sofous n milisoun...Afou pires ena mathima skliropirinikis epanastasis apo kapion volemeno epanastati p anti n xari p siga siga i neh ksipnane ts epitithete dn s perni allo..mazepse ta k fige..Eprepe ap t 16 s,t 16 mn s po 10 n kanis varigdoupes kinonikes analisis g n theorithis aksios..Agori m deksou tn kritiki p s prosfere o promang(parepiptontos dn t leo m kakia afta) k apla sinexise n kanis afto p kseris kala n kanis...

Post a Comment